2018. december 31., hétfő

A webáruházak elmúlt és eljövendő egy éve



Az alábbi bejegyzésben a 2018-as évben tapasztalt változásokat próbálom meg 5 szempont alapján áttekinteni 2017-hez képest, és megpróbálni jósolni az új évre vonatkozóan.

1.) A webáruházak látogatói által használt technikai eszközök
2017-ben 40% volt a mobil eszközt használó látogatók aránya, míg ez 2018-ban majdnem elérte a 60%-ot, így először átlépve a 50%-os határt. Fontos, hogy a Google rangsoroló algoritmusa már figyelembe fogja venni a mobil betöltődési sebességet is.
Tanúság: A mobil eszközökre történő optimalizáció immáron az elsődleges feladat.
Tipp 2019-re: Nem nagy rizikóval kijelenthető, hogy a látogatók legalább 70%-a mobil eszközökről fog érkezni 2019-ben.


2.) A webáruházak látogatói által használt böngészők
Hatalmasat bukott a Firefox, 2018-ban már a látogatók kétharmada a Chrome böngészőt preferálta, és a második helyet is már a Safari foglalja el. Ez is jelzi a mobil eszközök térnyerését.
Tanúság: Továbbra is ügyelni kell arra, hogy minden böngészőben helyesen jelenjen meg webáruházunk.
Tipp 2019-re: Az Edge és Safari gyakorlatilag teljesen kiszorul a piacról.



3.) Első oldalmegtekintés és a vásárlás között eltelt idő
Szó szerint gyorsul a webáruházak világa: az első látogatástól a rendelés leadásáig eltelt idő átlagosan 20 másodperccel csökkent.
Tanúság: A vásárlók egyre gyakorlottabbak, a webáruházak egyre könnyebben kezelhetőek.
Tipp 2019-re: Webáruházunkat annak tükrében kell megvizsgálni, hogy a böngészés átlagos ideje csökken. A felülértékesítés és keresztértékesítés (upselling és cross-selling) jelentősége így még tovább nő.


4.) HTTPS protokoll
Arról már külön írtunk, hogy a Google már előnyben részesíti a biztonságos csatornákat használó weboldalakat. Emellett a Chrome böngésző 2018 júliusában megjelent 68-as verziója már minden olyan oldal esetén figyelmeztetést jelenít meg, amely csak HTTP kapcsolaton keresztül kommunikál.
Tanúság: Elengedhetetlen az SSL tanúsítvány beállítása a webáruházakra.
Tipp 2019-re: Ahogy idén, jövőre is rengetegen eleget fognak tenni a biztonsági elvárásoknak.


5.) GDPR
A májusi GDPR bevezetésnek köszönhetően nagyon sok webáruház átvizsgálta és aktualizálta szerződési feltételeit, ill. elkészítette adatvédelmi szabályozását. A visszajelzések alapján az ellenőrzések kitértek ezen dokumentumok meglétére és helyességére, ill. a vásárlók is több alkalommal keresték ezeket.
Tanúság: Alapfeltétel a jogilag helyt álló környezet a webáruház működtetéséhez, hiányának szinte biztosan bírság lesz a következménye.
Tipp 2019-re: Amennyiben nem biztos a webáruházán elhelyezett dokumentumok helyességét illetően, érdemes mindig konzultálni jogértő személlyel. A GDPR bevezetésnek köszönhetően több ügyvéd is specializálódott adatvédelmi tanácsadásra, webáruházak jogi környezetére.